torsdag 16 december 2010

Beroende

Jag har kommit på att jag är beroende av mycket. Tänkte mest på ätbara saker. T.ex. så klarar jag inte av att gå och lägga mig på kvällen utan att ha ätit en smörgås. Jag bara längtar efter den där kvällsmackan med mycket smör och ost. Har jag nåt godare bröd hemma, exempelvis frallor, då kan jag inte sluta äta förns jag fått ont i magen. Jobbigt! Sen som säkert många andra, är jag beroende av sötsaker, som bullar, godis, kakor. Jag trodde jag blivit kvitt det under graviditeten då jag bara var sugen på frukt och grönt. Men nejdå, så bra får det inte vara. Sen om jag börjat äta chips, ja då är det helt omöjligt att sluta förns påsen är slut. :( Ska det bli ett nyårslöft för mig i år kanske) Äsch, jag vet hur det brukar gå. Klarar mig kanske en vecka sen är det kört.

Nu går jag och äter dessa saffransbullar som jag bakade härom dagen:


Ingredienser till dessa smarriga bullar

0,5 gram  saffran (jag hade 1gram) 
1 tsk  strösocker
1 tsk  Konjak, eller mjölk
150 gram  smör
5 dl  mjölk
50 gram  jäst, för söta degar, eller vanlig jäst
1 dl  strösocker
1 tsk  salt
14 dl  vetemjöl
1 st  ägg, lätt uppvispat till pensling
pärlsocker, att toppa bullarna med

Fyllning
175 gram  mandelmassa
175 gram  smör, rumsvarmt
2 msk  strösocker
1 msk  vaniljsocker
1 st  apelsin, finrivet skal och 1 tsk av saften

Smarrigt! Men nu är det dags för kvällsmackan! Mmmmm!!
Hej!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar